Det stundar goda tider

De senaste åren har jag precis som många andra sökt efter tydliga tecken. Tydliga tecken på att saker ska gå åt det bättre hållet. Många skulle kanske mena att det inte finns tydliga tecken på att det gryr nya goda tider. Särskilt inte när vi tittar i det yttre.

Visst är det exempelvis tragiskt att den tydligaste oppositionsledaren i Ryssland mördats, men min förhoppning är att människor ska sluta upp bakom oppositionen. För oss som lever i ett land som ska anses demokratiskt kan det vara svårt att förstå hur så många människor står och tittar på.

Där skulle vi kanske gå till oss själva och se samt reflektera över hur vi agerat i en liknande situation. Den ryska befolkningen har egentligen aldrig haft någon frihet utan är vana vid att en ledare styr med hjälp av polis och militär. Där rättsväsendet är starkt korrumperat

Det är inte så många av oss som skulle ha Navalnyjs mod att gå emot detta. Utifrån den aspekten är det också av betydelse att förstå att det han gjort har ett högre syfte. Jag är väldigt tacksam för hans och familjens mod att våga samt sätta sitt eget välbefinnande åt sidan för det högsta bästa.

Till saken hör att genom att vi reflekterar inåt finner vi ofta ett mod och en livsväg som talarom för oss vart vi ska vandra. Sällan kommer vi se hela vägen men bitvis faller den så sakteliga på plats.

Efter år av prövningar är vi nu inne i en tid av förändring. Förändring tar tid och kan verka osäker. I osäkerhet skapas rädsla och känner vi den kommer det yttre också återspegla rädsla. Därför är det av vikt att gå in i sin egen kärna och fråga sig själv. Är jag egentligen rädd eller är det andras rädsla jag känner?

I livet ingår förändring eftersom det är den som utvecklar oss. I mitt liv pågar förändringar som jag inte helt säkert vet vart de ska föra mig. Den här gången har jag bestämt mig för att vara öppen och nyfiken. Tidigare har jag ägnat mycket tid åt att försöka kontrollera och förutsäga det som ska ske. Det jag har lärt mig är just detta att det helt enkelt inte går. Däremot har jag bestämt mig för att det en gång för alla ska bli riktigt bra.

Tack, Navalnyjs för ditt enastående mod och lyskraft samt inspiration. Vila i frid.

Lämna en kommentar